
7.   International Media (Conspiracy of  Silence, 
Disinformation)

International media reporting on East Timor obviously was not of a piece. We must distinguish 

between periods, national medias, international press organizations, media proprietors, and the role 

of individual news gatherers. It was not absolutely the case, as Herman and Chomsky (1986) 

declared in the first major indictment of international media coverage on East Timor, that Western 

media covered up or ignored the issue, but the way that sections of the media, including even the 

Western liberal press, capitulated to government pressure.  While at certain junctures, such as the 

invasion and the Dili massacre of 1999, state and media entered an arena of contestation on East 

Timor, increasingly through the 1970s, 1980s and 1990s, it was Jakarta, and the ASEAN countries, 

along with Canberra, Washington, and Tokyo, that set the parameters of tolerance and respectable 

debate on the East Timor issue.  Contra the assertions of some media analysts and practitioners (eg. 

Tiffen 2001), the assumption of Western “media independence” on East Timor is not sustainable.

It is also true that, unlike just about any other conflict of modern times – Vietnam, the Falklands, 

Iraq, Bosnia – East Timor was subject to a virtual media ban in line with the cordon sanitaire 

thrown over the island by the Indonesian military authorities. Nevertheless, the “opening” of East 

Timor in 1989 facilitated the presence of foreign witnesses at the 1991 Dili massacre. 

Unquestionably, the media exposure of this event changed the way that civil society in a range of 

Western countries perceived the dictatorship, even if Western governments persisted in treating the 

event as an “aberration.” While the bloody event raised the threshold of human rights awareness in 



international media reporting, careful analysis of media content reveals that few, if any, mainstream 

Western newspaper proprietors editorialized for self-determination (Gunn with Lee 1994, 169-204). 

The Chomsky position on U.S. media reporting on East Timor is very clear and repeated and 

recycled in a number of seminal books, presentations and films. Simply, he states, U.S. reporting 

on Timor, substantial before the invasion in the context of concerns over the collapse of the 

Portuguese empire, reduced to zero in 1978 at the time when Indonesian atrocities in East Timor 

peaked (Chomsky 1995, 130).  Chomsky has also seen in the East Timor case a demonstration of a 

Western liberal media model in which “newsflow” is governed by market forces that “filter” 

according to newsworthiness and production exigencies. In reality, the media environment is 

characterized by increasing levels of concentration of ownership and is obliged to operate in a 

political/bureaucratic setting defined by extreme degrees of State intervention and secrecy. Western 

reporting on Indonesia/East Timor was a case in point. While the Indonesian New Order proved a 

serviceable milch cow for Western investors, no breach in the consensus could yet be tolerated, not 

even under the Clinton administration in the U.S. 

As illustrated below, appeals to national honor, trade, business, and education links along with a 

Cold War security perspective that saw Indonesia as a key link in Asia-Pacific defense against 

Soviet expansionism, all became hostage to good relations with Jakarta while the East Timor self-

determination issue became relegated to the level of, say, the Bougainville secessionist issue. 

To the extent that the Indonesian and ASEAN media reported the issues, a pro-integrationist 

position became tantamount to national and regional loyalty. While the argument wore very thin as 

time went by, anticommunism became a touch-stone in the elite presentation of viewpoints on East 

Timor, a view serviceable to both Jakarta and the West. Not only had decolonization been 

consummated via integration but resistance to the Indonesian “rescue” of East Timor was 



tantamount to support for colonialism, again a view serviceable to a collaborating class inside East 

Timor as much Jakarta's supporters in ASEAN and the Non-Aligned Movement. By this logic, 

opponents of integration within East Timor remained “outlawed.”  Their troublesome supporters 

internationally, in the language, of  Chomsky remained delegitimized by the dominant elite 

otherwise eager to preserve the new international status quo.

It is hard to escape the conclusion that East Timor remained a marginal issue for the world press 

and remained so even with the collapse of the Suharto dictatorship in the cauldron of the Asian 

economic crisis. But even when the advent of the Habibie administration in April 1998 offered a 

window of opportunity to East Timor youth to demonstrate their support for a referendum then 

being mooted between Indonesia and representatives of the UN, few Western journalists even 

troubled to follow events in East Timor at this juncture or, in the words of one who dared, were 

“fobbed off” by editors (Martinkus 2001).

The Invasion in the Australian Media

Taking the long view, it is clear that despite media outrage on the part of both individual 

journalists, editorialists, and even newspaper proprietors over the Indonesia invasion and 

annexation of East Timor, key sections of the media nevertheless capitulated to Jakarta or their 

respective Indonesia lobbies, particularly around the new emergent economic rationalist doctrine of 

“Asia links,” an ideology that placed trade and investment with Asia over and above such 

traditional Western concerns as defense of democracy, and labor and human rights. In the case of 

Australia, this translated from a position of support for the principle of self-determination for East 

Timor to acquiescence in the divisioning of the economic patrimony of the territory between 



Australia and Indonesia. [see Diplomacy, Australia] Such a convergence between Jakarta and 

Canberra not only tested the model of the media as consensus builder but raised the issue of press 

management in (Australian) foreign affairs reporting in particular.   

While the Australian press had been well conditioned by the circumstances surrounding the death 

of  five young television reporters killed by the Indonesian military at Balibo in October 1975 as to 

what to expect from Indonesian blandishments concerning non-intervention, the invasion of Dili by 

main force units of the Indonesian armed forces in December 1975 appeared to take the Australian 

press by surprise, a view not discouraged by Canberra.  Nevertheless, the event gained major 

coverage, even though the Balibo deaths were subject to a major “cover-up” as exposed by author-

journalist Jill Jolliffe (2001).

In the Australian print media, at least, front pages of newspapers across the country were hardly 

large enough to accommodate the stories. It was the Canberra government's day of reckoning. 

Nevertheless, media outrage seldom strayed beyond the bounds of acceptable discourse, few 

journalists challenged the doctrine of national interest, indeed most proved a willingness to 

subordinate the watchdog and societal purpose of the “free press” in their eagerness to please. 

Hence, in the reporting of the events leading up to the invasion, we see the press misleadingly 

portray Fretilin as radical/leftist – as opposed to say, “nationalist” – and, by falling dupe to 

Indonesia propaganda, “communist” or at least “communist stalking horse.” Ipso facto, the major 

alternative to Indonesian propaganda, willingly recycled in the Australian press, namely Fretilin 

news agency reports, were deemed unreliable. Sections of the press helped to reinforce Indonesian 

and Australian government rhetoric that “pro-Indonesia forces” and volunteers, as opposed to 



armed Indonesian regulars, were engaged inside East Timor, and, moreover, that Indonesia was 

engaged to put an end to a civil war (Gunn with Lee 1994, 136).   

According to Jolliffe (1978, 198), from August 1975 the main concern of the Indonesian 

disinformation campaign was to give the impression to the outside world that several rival parties 

existed in East Timor besides UDT and Fretilin, including an enhanced KOTA and Trabalhista, that 

anti-Fretilin forces were making great military advances against Fretilin, and that the territory was 

in a state of turmoil. She convincingly demonstrates that the incidence of false reports, many 

carried uncritically in the Australian press, increased after the fall of Balibo. For example, between 

28 October and 4 November, the Sydney Morning Herald, and the Canberra Times both published 

erroneous reports based on Indonesian Antara news agency reports, even though journalists on the 

spot were able to prove these reports false. She writes that, in reality, the military situation was 

unchanged, the border fighting continued to and fro while life in Dili was orderly and peaceful. 

From Dili, until evacuated on 3 December, Michael Richardson supplied a steady stream of articles 

to the Fairfax press in Australia. In “Indonesia attacks” (The Age, 26 November 1975), this 

journalist offered the first press acknowledgments of Indonesia's growing military – as opposed to 

intelligence – involvement in East Timor. The Age (4 December 1975) also published Richardson's 

photograph of the historic Fretilin UDI along with stories on the Indonesian dragnet, all filed from 

Darwin.  Rather than sounding the alarm bells of an imminent Indonesian invasion, however, the 

press reacted to the Fretilin UDI with shock and horror, again a view not out of line with Western 

thinking.  

Nevertheless, with time, major newspapers in Australia gave due prominence to East Timor with 

the emphasis shifting from the spectacle of the invasion to the political. As the Sydney Morning 



Herald  (15 January 1976) editorialized, “...if there is a sense of outrage in Australia it has found 

less than full throated expression in Mr. Peacock's protests...Jakarta, it now appears, can no longer 

be bothered to clothe the nakedness of its aggression with even tatters of post-hoc respectability.” 

The sentiments expressed by Indonesian Foreign Minister Adam Malik in mid-January, that “No 

force on earth” can stop the people of East Timor wishing to integrate with Indonesia (Sydney 

Morning Herald, 15 January 1976) were greeted with outrage in this paper. In “Timor: Uglier and 

uglier,” The Age (16 January 1976) editorialized that going by the statements of Adam Malik, East 

Timorese might not even be given the chance of a “rigged plebiscite.” This paper also deplored the 

news blanket over East Timor and, specifically, the exclusion of its correspondent Michael 

Richardson from the territory.  

For all the outrage, the formal act of  “integration” of East Timor as Indonesia's twenty-seventh 

province passed by Indonesia's parliament on 16 July 1976 and signed by Suharto on 18 November 

was barely mentioned at all in the Australian press and raised no outcry. Only the Sydney Morning 

Herald  baldly reported the fact and offered no comment on what the Australian government would 

subsequently endorse as the non plus ultra of Indonesia's de jure annexation of East Timor.  While 

analytical comment like this should have prepared Australian public opinion to reject the 

blandishments of Canberra and Jakarta alike, one should not ignore the active processes of what 

Noam Chomsky called the “manufacture of consent.”   

The Seizure of the Fretilin Radio Link

An especially egregious example of censorship over East Timor by a Western liberal democracy 

was the act by Australian authorities to seize the only Fretilin radio link with the outside world and 



to effectively gag the voice of the East Timorese resistance. This occurred at a time when the East 

Timorese were suffering the full brunt of the land and air onslaught and at a time when population 

loss was at its greatest. It was not the most honorable episode in a sorrow saga on the part of the 

Australian government.

While East Timor solidarity activists in Darwin managed to establish a radio link with Fretilin on 7 

December 1975, the day of the invasion, it was not until just prior to the intended visit to East 

Timor the following month by the UN Special Envoy, Winspeare Guiccardi, that the Canberra 

government decided to close down the “illegal” link.  The seizure occurred ten days before 

Australian Prime Minister Malcolm Fraser was due on an official visit to Indonesia. Fraser, 

described the radio link as embarrassing to all Australians. As the Sydney Morning Herald (28 

January 1976) wrote of this act, “The new government is slinking into Labor's escape hole. Like 

Labor, the Government is espousing a cause (Timorese self-determination) which can be evaded, 

legalistically, by off-loading responsibility for embarrassing action on to a Portugal too 

incapacitated to meet its obligations and so unable to embarrass our ruthless neighbor.” [see 

Diplomacy]

 

The Jenkins Article Affair (April 1986)

As a general statement, the Australian media and the Indonesian government entered a long period 

of frosty relations, eventually leading to blanket bans on visiting Australian journalists, at least until 

the Australian media became socialized in the basic tenets of non-confrontational/non controversial 

ASEAN-style media reporting. Claims made by Australian government officials and political 



leaders (Whitlam, Woolcott) that Australian journalists mounted a media vendetta against Canberra 

stemming from the Balibo killings, never held water. [see Diplomacy: Australia]

But, in April 1986, press tolerance of reporting on Indonesia breached the limits of tolerated elite 

discourse both in Indonesia and Australia. Indonesian hostility to the publication on 10 April 1986 

by David Jenkins, the foreign editor of the Sydney Morning Herald, of an article on  Suharto's 

private riches deemed offensive to the Indonesian President might be considered as a watershed in 

Australia's relations with the Indonesian New Order. In an unprecedented reaction, the Indonesian 

government moved quickly to impose sanctions upon, not only the Australian press, but Australian 

tourists and the Australian government itself. Both Australian and U.S. journalists seeking to cover 

the ASEAN summit meeting in Bali between U.S. President Ronald Reagan and President Suharto 

were also sanctioned. At the end of the day, the huff and puff, the recriminations, the blandishments 

and the editorial interventions on Australian-Indonesian relations all pointed in one direction, 

namely that the doctrine of good bilateral relations should not be undermined by irritants such as 

human rights issues, press freedoms, democracy issues and,  once and for all, the question of 

Indonesian sovereignty over East Timor.

 

Inside East Timor

As John Taylor (1985, 135-37)  has written, the whole thrust of the Australian government position 

on East Timor after 1975 was its “self-proclaimed ignorance” of what was actually occurring inside 

the territory. The absence of hard evidence as to resistance to Indonesian rule was evidence of de 

facto Indonesian integration and additional argument in favor of de jure recognition of Indonesia's 

takeover. In any case, the facts could be ascertained by visiting delegations of which the 



Indonesians were usually more than pleased to facilitate.  Additionally, Indonesian propaganda had 

long put about that only 200 odd Fretilin or so-called “peace disturbing elements” remained.

To the extent that the resistance was reported in East Timor, it was dominated by speculations as to 

the actual numbers of armed Fretilin “remnants,” a view encouraged by both Indonesia and its 

Western backers, while missing the point as to the burgeoning nationalist resistance from among 

even those young East Timorese deemed “re-socialized” under Indonesian rule.  When, by the 

1990s, Fretilin/Falintil could no longer be dismissed as a symbol of the national resistance, a false 

“civil war” discourse came to be swallowed in the Western media, entirely serviceable to the 

Jakarta view. In a similar vein, media reporting on human rights excesses in East Timor seldom 

saw through the woods for the trees, seldom conveyed the big picture story of accumulated acts of 

human and cultural genocide perpetrated by the army of occupation over 24 years and seldom 

identified the causas bellus of injustice in East Timor.

While, as discussed below, the Dili massacre was exceptional in the sense of the presence of 

foreign witnesses, other massacres obviously escaped direct foreign observation. The Kraras 

massacre of August 1983 was a case in point.  This is a reference to the massacre committed  at the 

strategic village of Kraras near Viqueque on the south coast with others subsequently killed in a 

“clean sweep” operation. Even when the story got out, largely thanks to the testimony of Bishop 

Ximenes Belo who witnessed the graves at Kraras, it was marginalized in the Western press. One 

exception was Peter Millership, (Reuters, Dili), “Timor Bishop accuses military of massacring 84 

villagers” (1 March 1984). (cf. Taylor 1985, 182).

Taylor (1985, 59) writes that journalists who were permitted to enter the territory since 1985 and 

who asked about troop deployments found the level of fighting greater than the military was 



prepared to admit. Citing Jacques Guillon of AFP, “Report from Dili” (7 July 1985), Taylor notes 

that when a group of foreign correspondents sought to visit Baucau in July 1985, their trip was 

cancelled “because of recent incidents in the area between Fretilin and the army” entirely contrary 

to the “return to normalcy” line purveyed by foreign governments, Australia included. Taylor 

observed that media attention swung to the trials of prisoners in Dili, not to the conditions under 

which they were held. “Playing down the continuing war, much of the international press focused 

on the trials as evidence of an improving process of normalization.” 

One exception to the kind of reporting that relegated the resistance in East Timor to the interior 

columns of wire service reports, obscure Church publications, and to such organs of support groups 

as Tapol Bulletin and East Timor News, was “Fretilin fights on, hoping for support” by Queensland 

historian Ross Fitzgerald, published in The Bulletin (3 March 1987) and articles based upon 

smuggled photographs of Falintil guerillas on the move in the East Timor bush supplied by 

Fitzgerald and published in the Sydney Morning Herald (15 April 1987).  Based upon interviews 

and investigations conducted in Portugal, Fitzgerald showed that, contrary to popular belief and 

contrary to the campaign waged by Jakarta and the Western capitals to delegitimize the resistance 

in East Timor, the war raged on.  

The visit by Pope John Paul II to East Timor on 8 October 1989 was an event fraught with 

difficulties for the Indonesian authorities, not only offering major propaganda advantages but also 

exposing East Timor to close scrutiny. While an unprecedented number of journalists accompanied 

the Pope to East Timor – in excess of one hundred – the promise of complete freedom to report 

what they saw proved somewhat illusory, indeed, certain journalists had their visas denied, while 

others had film seized and exposed. But it was the act of demonstrators who unfurled banners in 



front of the Pope calling for the salvation of East Timor that upstaged the Papal visit in the world 

press. Even so, this was episodic reporting, and in the general sweep of time, soon forgotten. [see 

Church]

The visit to East Timor by U.S. Ambassador John Monjo on 17 January 1990 obviously afforded an 

opportunity for East Timorese to advance their claims. As it happened, photographs of the violence 

committed by the Indonesian military authorities against the demonstrators duly squirreled out of 

Dili appeared on the pages of the world's press.  Freelance writer Andrew McMillen (1992, chap.7) 

writes that “The photographs and our accounts are among the first graphic evidence from 

presumably reliable Western sources giving an indication of life under the gun in East Timor.” This 

was but a prologue to Western reporting on the Dili massacre, again by freelancers and amateurs, 

not major news agencies

Press Reporting on the Dili Massacre

Media analyst Jefferson Lee writes that over the long period of Indonesian occupation of East 

Timor, restrictions on the entry of foreigners meant that very few visual accounts of the destruction 

reached the outside world. He continues that,  without question, “the most consequential aspect of 

media coverage of the Dili massacre was the successful smuggling out of film showing the actual 

massacre of the mourners at Santa Cruz cemetery,”  a reference to film taken at considerable risk 

by British television journalists, Chris Wenner (Max Stahl) and Steve Cox. “Not only was the film 

graphic evidence of the carnage but it showed that the victims were unarmed civilians and included 

in their ranks women and children”  (Gunn with Lee 1994, 176).



To be sure, video footage of the massacre had tremendous impact upon audiences around the 

world.  As a Yorkshire television documentary entitled “In Cold Blood,” impact of the video 

became magnified as it came to be played back countless times to international audiences. 

Governments were forced to respond in response to enraged civil societies. In Portugal, a day of 

national mourning was declared. In Australia, demonstrations for solidarity with East Timor along 

with calls by trade unions for boycotts recalled the days of 1975. The U.S., the EU, the 

Scandinavian countries, Japan, and the Vatican, all expressed their condemnation of the massacre. 

Led by Canada, half a dozen countries suspended aid to Indonesia. Lee continues that, in a 

statement justifying the U.S. Congress call for an aid boycott of Indonesia, one Congressman stated 

that it was the viewing of an unedited version of this film which swayed the unanimous vote of the 

U.S. Congress”  (Gunn with Lee 1994, 176).

Even so, exacting analysis of  media reporting on the Dili massacre and its sequels, especially as it 

related to Australia, reveals a pattern whereby the human rights discourse on Indonesia/East Timor 

was not allowed to override the “legality” (read illegality) of  Australia's de jure support for 

Jakarta's annexation. In other words, the state in Australia sought to draw the line between human 

rights reporting and agitation on the self-determination question. For the Keating Labor 

government, an Australian press readjustment was essential to the public relations hype 

surrounding his April 1992 visit to Jakarta. This visit, in turn, would pave the way for Canberra's 

business-driven “Asia links” campaign, and an enduring dalliance with the dictatorship that would 

culminate with the secret Australian-Indonesian Defense Treaty of December 1995.

Manufacturing Media Responses



Just as the East Timor self-determination issue become marginalized in Western media in the years 

following the Dili massacre, the international solidarity community creatively moved to raise East 

Timor's profile.  In the face of ASEAN media management, for example, the APCET cycle of 

conferences ensnared the media in the Philippines and in Thailand in legal and moral debates on 

East Timor's status, although the controlled medias in Singapore, Malaysia and Indonesia closed 

ranks. [see International Solidarity]

U.S. President Clinton's presence at the APEC conference in Jakarta in November 1994 was 

another media opportunity, this time exploited by East Timorese, namely in the way of a 

spectacular break-in to the U.S. Embassy compound in Jakarta.  Author-journalist Sonny Inbaraj 

(1995, 156) relates that Suharto was actually “robbed of his glory” by the Embassy sit-in. Raising 

the stakes in their quest for self-determination, East Timorese activists began a series of high 

profile Embassy break-ins beginning in 1995, including the Dutch Embassy on 14 November, and 

the Japanese Embassy on 21 December.  Taking Japanese media as emblematic, East Timor 

momentarily returned to NHK evening news for the first time since a visit to Dili in mid-1994 by 

Japanese Diet members, but for only for thirty seconds, and without meaningful analysis. Print 

media in Japan offered little space and even less analysis (cf. Gunn 1996, 73-76).

Nobel Peace Prize and Sequels

As would be expected, and no doubt as intended by the Norwegian Nobel Peace Prize Committee, 

the award of the 1996 Nobel Peace Prize to two sons of East Timor, Bishop Carlos Ximenes Belo 

and José Ramos-Horta, attracted major global media coverage on the award and on the plight of 

East Timor, at least momentarily. Taking the case of Japan, Gunn (reg.easttimor, 11 October 1996) 



wrote that the Nobel had produced in that country “a small avalanche of media publicity.”  But still, 

even major news agencies were not beyond generating factual and interpretive distortions on East 

Timor's legal status. 

While the two laureates were widely feted around the globe, they also had to bear the full brunt of 

Indonesian disinformation, and even vilification.  Indonesian censorship of issues of the March 

1996  Readers' Digest, which carried a cover story on Bishop Belo, is just one case in point. But 

Jakarta also hired public relations organization Hill & Knowlten to advise on damage control after 

the massacre. Jefferson Lee (2000, 172-73) relates that in June 1997 Canberra contributed to the 

malaise by shutting down its Radio Australia transmitter, thus denying Bahasa Indonesia news 

programs to East Timorese. Even so, he continues, “the significant point” about reporting in this 

period was that there were still no permanently based Australian correspondents inside East Timor, 

“mindful of their visa renewals” and with added pressure from the Australian Embassy, echoing the 

Department of Foreign Affairs and Trade (DFAT) policy line.

Downfall of Suharto (May 1998)

Writing of the economic crisis in Indonesia and the downfall of Suharto in May 1998, Jefferson 

Lee (2000, 176) demonstrates that the Canberra government defended the collapsing Indonesian 

regime to the end. While, obviously, responses to the economic crisis varied, in Australian media 

the DFAT continued to uphold military links at the expense of human rights. Paradoxically, while 

Canberra was praising Indonesian defense chief General Wiranto for a constitutional transition, the 

Indonesian media emerging from dictatorship was taking a far more robust position on military 



abuses than even the Western (at least, Australian) liberal press. With few exceptions, the Western 

press did not respond to this opening.

 In early June 1998 Japanese national broadcaster NHK commenced reporting the chaos unfolding 

in Jakarta. Analysis was provided by Taizo Watanabe, ex-Japanese Ambassador to Jakarta, 

standing in front of a map of the archipelago entirely missing the Nusa Tenggara islands including 

Timor. East Timor was absent from this discussion. Timor only returned to the NHK map in a 

report of  12 June, graphically highlighting the East Timorese protest outside the Indonesian 

Foreign Ministry. 

Lee (2000, 178) argues that Australian media preoccupation with the events in Jakarta surrounding 

the burgeoning reformasi movement led to a neglect of hard reporting on East Timor. This was 

particularly the subtext in the Murdoch press flagship in Australia, The Australian, which persisted 

in playing up the strategic links-real politik dimension over and above a human rights perspective. 

Taking The Australian as exemplar, Lee (2000, 180-81) also exposes the way this newspaper 

uncritically upheld the fiction of Indonesian troop withdrawals from East Timor (July-August 

1998), namely the reporting of journalist Don Greenless who joined 100 Indonesian and 

international journalists invited to witness the fake withdrawals. The charade was only exposed by 

solidarity activists, but the message appeared lost alongside DFAT press releases offering 

credibility to the Indonesian position.

Through 1998, activist journalists also took strategic aim at Gareth Evans, long dominating the 

Australian Labor Party's position on East Timor.  An interview between activist Andrew 

McNaughton with Bishop Belo played on ABC TV sharply contradicted Evans' assertion that only 



19 or so people had been killed in the Dili massacre. Importantly, McNaughton followed through 

with an opinion piece in The Age (29 November 1998). With Evan's resignation, foreign affairs 

spokesperson, Laurie Brereton began to push for UN peacekeepers in East Timor, a populist 

sentiment embarrassing the Howard government over TNI violence and militias. The point is that 

Australian media reporting on East Timor in the context of the shifting Labor Party position 

(confirmed at the ALP Federal Conference in Tasmania in January 1998) more or less forced 

Howard to write his now famous letter to President Habibie. [see Diplomacy, Australia]

Still, as Lee writes of the Alas “incident” of November 1998, “the vast gulf between official 

versions and observations from people on the ground typifies most media coverage of the time 

which supported the official line.” The Alas massacre and coverup, he reminds, us was “arguably 

the turning point in the implementation of Indonesia's plans to 'leave nothing but ants.'” Allowing 

that there may have been exaggerations, he concludes, the voices of East Timorese were closer to 

the truth than the sanitized official reports. John Martinkus, the only journalist to investigate the 

massacre, experienced increasing frustration in getting his reports published. But, by early 1999, 

when over 6,000 refugees fled Covalima, the Australian public became increasing aware of the 

escalating violence and, accordingly, it became more difficult for the Australian government to 

“keep a lid on things” (Lee 2000, 183). 

Press Reporting on UNAMET

Taking Japanese media as a bell-weather of media coverage of East Timor, reporting only began to 

ratchet up in response to the dramatic. Such was NHK coverage of East Timorese participation in 

the occupation of the Indonesian national parliament. As with other international media, Japanese 

media coverage on East Timor picked up with news of the 5 May New York Agreement and with 



the arrival in East Timor of an increasing number of international, including Japanese journalists in 

the two month period before the ballot. A long history of media closure over East Timor was 

coming to an end in the international media, but there was an abiding sense that academia and 

journalism lagged far behind even UN planning on East Timor's future.1

To be sure, as academic media analyst Rodney Tiffen (2001, 86) has written, media coverage on 

the historic ballot reached saturation point in Australia and garnered widespread interest around the 

world. All major international media was represented, print, electronic, and photojournalist. These 

included CNN, which provided near real-time footage, all major Japanese news agencies, including 

NHK, all major Australian news agencies, along with a raft of freelancers including veterans of 

many international conflicts and interventions.  

One could count scores of foreign journalists at UNTAET press briefings, along with a dozen or so 

camera crews. A special briefing in Bahasa Indonesia was also provided to the large contingent of 

journalists arriving from Indonesia, including national television broadcaster, TVRI, as well as 

local journalists from Timor-Leste. Never before in the history of the half-island, had the attention 

of global media been so focused. Numbering some hundreds, and representing every major country 

and region, the press contingent filmed, probed, interviewed, analyzed, and dissected the 

UNAMET process, as well – crucially – documented the violations and assassinations committed 

by the TNI and the militia.

The contrast could not have been greater with the period only twelve months earlier when East 

Timor needed all the media attention it could get. Through July-August 1998, student activists in 

the Student Solidarity Council headed by Antero Bendito da Silva, had courageously staged East 



Timor-wide meetings to hear views on the prospects of a referendum as canvassed by the UN 

Secretary-General's Special Representative Jamsheed Marker.  International press interest in East 

Timor was negligible. As alluded, the sole correspondent consistently reporting these risk-fraught 

events was freelancer John Martinkus (2001, 51-61), joined by the odd visiting correspondent 

dispatched from Jakarta (cf. Gunn 2000). 

While the media presence increased incrementally in the run-up to the ballot, the ballot itself 

became the media event for most. Still there was a paucity of  hard analysis on the militia build-up, 

despite information supplied by East Timor international solidarity groups.  Looking back, there 

was little effort made on the part of international media to expose the disinformation disseminated 

by the Canberra government that militia killings were the work of “rogue” elements, as opposed to 

the work of a military chain of command.  As Jefferson Lee argues, the Western press continued to 

report every denial of TNI involvement by General Wiranto, President B.J. Habibie, and Foreign 

Minister Ali Alatas “as though it may have had some credibility.” Added to that, “the reporting of 

obvious fabrications became part of a bargaining chip to entice the Indonesian side into accepting 

the May 5th agreement for the popular consultation” (Lee 2000, 186).

Exceptional was the work of Australian independent filmmaker Carmela Barenowska who, on 17 

April 1999, recorded the words of militia commander Eurico Guterres ordering the murder of East 

Timorese pro-independence supporters. Importantly, her documentary “Shoot them Dead” was 

shown on Australian SBS on 23 June, with the Guterres clip appearing on a number of international 

television stations, including Japan's NHK. She later produced the acclaimed “Scenes from an 

Occupation, East Timor 1999.”  Some sectors of the international media, appear to have been 

swallowed Indonesian disinformation as gospel, Japan's national broadcaster included. But sections 



of the print media in Japan also frequently recycled the Indonesian “civil war” theory, thus offering 

legitimacy to Indonesian claims to police the ballot. [see Diplomacy, Japan] But satellite 

technology also offered immediacy to the East Timor violence in a highly competitive media 

environment, and attempts at filtering out the truth at this stage risked alienating increasingly aware 

audiences and readerships across the world.

 There is no question that the international media, through its exposé of Indonesian crimes, raised 

the threshold of awareness of the ballot and the East Timor self-determination to rare heights over a 

relatively long period, at least from a global media perspective. Just as media coverage of East 

Timor came to be fed back to various national medias, so in its day of glory or rather, infamy, East 

Timor became a global media icon.  Tiffen (2001, 84-85) estimates that, in quantum terms, media 

coverage of the ballot may have exceeded the sum total of coverage since 1975. Unusual even by 

international standards, extended media coverage of East Timor generated a wave of global 

sympathy, undoubtedly contributing to the building a new international consensus as to 

humanitarian intervention.  In Australia (and Portugal), where huge public demonstrations were 

held, East Timor emerged as a national political spectacle and treated in the media as such (cf. Lee 

2000, 191). But, as should be expected, even at the height of the violence, distant East Timor 

competed with a plethora of international and domestic stories, especially in the U.S. press.

Tiffin (2001, 85) allows that some media reporting was prone to exaggeration in the heat of the 

moment, but the violence was also real. Amazingly, no foreign journalists were killed during the 

ballot, although certain were threatened, some severely assaulted, some targeted and hunted, just as 

all endured risks. One who was targeted and killed, as captured by a Newsweek photographer and 

subsequently published in a series of iconic color photographs, was East Timor journalist 

Bernardino Guterres, a freelancer working for Liberta, a newsletter published by the East Timor 



student organization, Impetta. Undoubtedly, the small number of journalist casualties owes to 

explicit instructions from TNI, although the perception at the time was that violence was random 

and often uncontrolled.

Tiffen (2001, 86) allows that such saturation coverage makes analysis difficult, especially as 

various discrete stages were involved, each with a different tone, and posing specific challenges. 

However, in such crisis circumstances, he writes, there is a tendency “to exaggerate the 

significance of the most immediate happenings.” For example, upbeat reporting on the relative 

peacefulness of the ballot, had to be contrasted with the violence of the following week, especially 

after the announcement of the result of the ballot. Most foreign reporters simply left by special 

charter flights on 5 September, with a further evacuation on 10 September. Three of them joined 

East Timorese fleeing to Dare, offering a sporadic telephone link to the world. 

Obviously Timor did not immediately disappear from the international media spotlight, but 

reporting lacked the immediacy of the preceding weeks, undoubtedly contributing to a sense on the 

part of the East Timorese of abandonment. Media then shifted to speculation as to international 

intervention. The creation and entry of INTERFET into East Timor offered a new opportunity for 

international media reporting. East Timor would remain a major international media story through 

October, although reporting became more sporadic in subsequent months.

Two foreign journalists did pay the supreme sacrifice. They were Financial Times reporter Sanders 

Thoenes, shot on 21 September by members of the Lospalos-based Batallion 745 as they entered 

Dili, and  Agus Mulyawan, an Indonesian reporter working for a Japanese news agency,  killed on 

25 September by TNI-support Team Alfa militia in Lospalos. Tiffen (2001, 69) is critical of certain 



journalists who not only endangered themselves, but placed grave risks upon their East Timorese 

interpreters and assistants. Tiffen also acknowledges that Australia media reporting was at this 

stage biased towards reporting upon the Australian INTERFET contribution, but, perhaps 

understandable given the security provided and a relatively open attitude to the role of media 

alongside. Even so, this analyst finds much imprecision in reporting casualties with little attempt to 

investigate the conflicting casualty reports from the high hundreds to the thousands (Tiffen 2000, 

75). 

According to Jefferson Lee (2000, 195) the real significance of the Australian media coverage of 

INTERFET was that it allowed the Canberra government to exonerate their earlier collaboration 

with the TNI and emerge as champions of the humanitarian rescue. Seen this way, the Howard 

government was adroitly able to rework Australian nationalism to political advantage. This 

argument is not without reason, as the events of 1999 opened up festering wounds in the Australian 

media between solidarity groups and certain of the key political actors driving policy on East Timor 

in Australia over the previous 25 years. As Alison Browinowski (2003, 167-86) has written, in 

About Face: Asian Accounts of Australia, regional Asian (especially Indonesian and Malaysian) 

media reporting on Australian participation in UNAMET, INTERFET and even UNTAET was 

both hostile and deceptive in its depiction. But all this hostility went unnoticed in the Australian 

media which was overwhelmingly triumphant in its portrayal of the Australian role. 

The international media basically stayed with East Timor through until independence. Although the 

number of resident and visiting journalists never reached the heights of August 1999 and, while 

East Timor was by now relegated to the inside pages, if reported at all, specific events nevertheless 

attracted major media attention through the UNTAET period, namely the August 2001 Constituent 



Assembly elections, and the 20 May 2002 independence extravaganza.  Over a hundred 

international journalists and all major news and television agencies reported these events. The 

UNTAET process itself offered “employment” to a number of news agencies that supported staff in 

Dili. In turn, the UNTAET media section offered weekly briefings, interview opportunities, along 

with widespread access to foreign media. It might be said that no other country in the region 

offered such transparency and access to foreign media as East Timor under UN stewardship. Even 

so, following the independence spectacular, the East Timor “story” soon died, with international 

media attention moving to other situation, regions and stories. Few journalists report development 

issues, as opposed to the sensational and headline-making, just as East Timor's needs today are 

developmental not crisis-driven. Besides, the media turned to post-mortum studies, of which John 

Martinkus' A Dirty Little War is exemplary.


